Zoektocht
Waarschijnlijk ben je op deze site terecht gekomen, omdat je hulp zoekt voor je kind.
Zoals ik in het welkom al aangeef heb ik mijn praktijk opgericht om een tijdje met je kind en jou mee te lopen. Zo kunnen we samen ontdekken wat er aan de hand is en wat jullie nodig hebben om zelf weer verder te kunnen.
Het kan fijn zijn als er iemand meekijkt. Die mogelijkheid heb ik in de spelkamer met je kind en in gesprek met jullie als ouder. In de spelkamer ga ik samen met je kind, al spelend, op zoek naar vertrouwen, kracht, moed, troost, hoop en plezier. Met jullie als ouder ga ik in gesprek om samen te zoeken naar wat je kind aangeeft dat hij nodig heeft.
Wat is speltherapie
Speltherapie is een vorm van psychotherapie, waarbij spel centraal staat.
Bij sociaal-emotionele problemen kan je kind, al spelend, daarmee aan de slag te gaan. Als je kind het lastig vind om gedachten en gevoelens woorden te geven, kan het daar bij mij over spelen. Ik kijk en luister naar het spel en speel mee, om je kind te leren begrijpen. Ook kan de realiteit verandert en hanteerbaar gemaakt worden, waarmee een kind controle krijgt over zijn angsten of boosheid. Daarnaast kunnen nare ervaringen uitgespeeld en gedeeld worden, zodat het draagbaar wordt voor het kind.
Al spelend komt de problematiek en de pijn aan de oppervlakte en kan een kind dit in zijn spel uitspelen en delen. Zo kan ik met je kind ontdekken wat er speelt. Daarbij gaan we op zoek naar oplossingen en nieuwe veerkracht.
Daarbij is spel een taal die een kind goed spreekt en verstaat. In spel kunnen kinderen zich ontspannen, ervaringen uitspelen en delen, wensen en gevoelens uiten en experimenteren met allerlei vormen van gedrag. Hierdoor kan een kind emotioneel en cognitief tot nieuwe inzichten komen. Zo kan speltherapie een hulpmiddel zijn om de veerkracht in je kind te versterken en in te zetten.
Bij spel kun je denken aan lichamelijk spel zoals touwtje springen en voetballen, aan ordenend spel met playmobil, aan constructief spel zoals bouwen met blokken of lego, sensopatisch spel met zand en water of klei of verf, verbeeldend spel zoals winkeltje of doktertje of vader en moedertje en creatief spel zoals tekenen en knutselen.
Meestal zijn de kinderen in mijn spelkamer tussen de 3 en 12 jaar.
Verloop van het traject
Informatie -Dit kun je zoeken op deze site. Ook kun je me een mail sturen of me bellen om over jouw specifieke situatie door te praten.
Intake -Als je je kind aanmeld dan kan ik bij je thuis komen voor een intake gesprek. We kunnen samen de hulpvraag verwoorden en ik luister naar jullie levensverhaal.
Observatie -Daarna ga ik drie of vier keer met het kind spelen als observatieperiode. In deze sessies luister ik naar het kind om te ontdekken wat er speelt. Hierbij gebruik ik de bouwstenen van Truus Bakker om te ontdekken hoe de ontwikkeling van je kind verloopt en wat er nodig is.
Oudergesprek -In een oudergesprek bespreken we of we verder gaan met speltherapie en aan welke doelen we gaan werken. Ook geef ik aan hoeveel spelsessies ik denk nodig te hebben. Als speltherapie niet aansluit bij jouw kind geef ik dit ook aan.
Spelsessies. Elk kind is anders en daarmee elke hulpvraag. Ik stem af op het kind en jullie mogelijkheden. Meestal ligt de behandeling tussen de 10 en 25 sessie
Oudergesprek -Regelmatig wordt een oudergesprek ingepland. Hiermee stemmen we op elkaar af.
Afsluiting -Als jullie hulpvraag is beantwoord en de doelen zijn behaald, werken we toe naar een afscheid. Meestal geeft het kind dit ook aan in zijn spel. Het is belangrijk om goed afscheid te nemen. Hiervoor gebruik ik meestal twee tot drie sessies.
Mogelijke hulpvragen:
*Mijn kind zit niet lekker in zijn vel. Wat is er aan de hand? Wat heeft mijn kind nodig?
*Hoe krijgt mijn kind meer zelfvertrouwen?
*Mijn kind is snel in de stress en wil alles goed doen. Hoe kunnen we haar/hem helpen?
*Mijn kind heeft last van een nare gebeurtenis, angsten, een verlies ervaring, een trauma.
*Mijn kind is erg druk en kan zich niet concentreren. Hoe kan hij/zij tot rust komen?
*Mijn kind is hooggevoelig/hoogbegaafd. Hoe kan mijn kind dit een plek geven en zich fijn voelen?
*Mijn kind is veel boos/ angstig/ verdrietig en dit maakt het samenleven zwaar. Help mijn kind zijn emoties te reguleren.
*Mijn kind heeft veel buikpijn of hoofdpijn en er is geen medische oorzaak. Wat kan er dan aan de hand zijn?
*Hoe kan het kind met een oorlog- of vluchtverhaal, de ervaringen een plek geven en zich blijven ontwikkelen?
*Nog anders